Jak rozwiązać konflikt w pracy?

Wiele osób spędza w pracy sporo czasu.Podczas współpracy z innymi osobami mogą pojawić się pewne niedomówienia, spory i konflikty. Zobacz, co warto zrobić, aby rozwiązać je i uniknąć kolejnych konfliktów w pracy w przyszłości.

Konflikt w pracy nie zawsze ma same wady

Nie ma w tym nic dziwnego, że większość osób chciałaby uniknąć jakichkolwiek konfliktów w miejscu pracy. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że takie sytuacje czasem mają pewne zalety. Podczas kłótni lub w trakcie konfliktu, obie strony mają okazję poznania potrzeb współpracownika, jego przemyśleń i osobistych doświadczeń. Jeżeli uda się rozwiązać konflikt i wyciągnąć z niego pewne wnioski, sporna sytuacja może pozostawić po sobie wiele korzyści. 

Kto powinien rozwiązać konflikt w pracy?

Kiedy w miejscu pracy tworzy się pewien konflikt, pojawia się pytanie - kto jest odpowiedzialny za jego rozwiązanie? Może być to pozostawione samym pracownikom, ich przełożonemu lub - jeśli taka funkcja istnieje - osobie z działu kadr, która zajmuje się relacjami między pracownikami.

Jak rozwiązać konflikt w pracy?

Niezależnie od tego, czy w danej sytuacji niezbędna jest pomoc mediatora, w celu rozwiązania konfliktu warto podjąć kilka działań. Przede wszystkim warto wysłuchać obu stron i subiektywnie ocenić całą sytuację. Pamiętajmy, że konflikty w pracy są czymś normalnym. Obie strony powinny zachować wzajemny szacunek i pokazać, że są gotowe do pójścia na kompromis.  Jeżeli w konflikt jest zaangażowanych wiele osób, dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie warsztatów. Wtedy każdy wyrazi swoją opinię i poznać zdanie innych osób. Jeżeli grupa wspólnie znajdzie wyjście z tej sytuacji, z pewnością przyniesie to korzyści dla całej firmy. 

Spór między szefem, a pracownikiem

Najtrudniejsze do rozwiązania wydają się być konflikty pracownika ze swoim przełożonym lub właścicielem firmy. Rozwiązanie powinno pojawić się w oparciu o wzajemne wysłuchanie się i poznanie oczekiwań w stosunku do drugiej strony. Rozmowa powinna przebiegać w sposób spokojny i opierać się przedstawiane przez obie strony argumenty.