Księga znaku, czyli jak skutecznie uniknąć wizerunkowej wpadki?
Wizerunek pełni bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu każdej firmy. Od spójności jego poszczególnych elementów zależy, jak postrzegana jest firma oraz jak jest kojarzona jej działalność. Jednym z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej marki jest jej logo. Prawidłowe jego stosowanie w różnych sytuacjach zapewnia natomiast księga znaku będąca swoistą instrukcją obsługi logo. Dlaczego jej posiadanie jest tak istotne dla spójności wizerunkowej marki?
Czym jest i jaką rolę pełni księga znaku?
Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że jego marka musi być zawsze spójna i klarowna. Dotyczy to nie tylko prowadzonych działań marketingowych i interakcji z klientami, ale także materiałów graficznych, które reprezentują firmę na zewnątrz. Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy i marki jest jej logo – znak graficzny, który reprezentuje firmę oraz sprawia, że jedno spojrzenie od razu mówi odbiorcy, z kim ma do czynienia. Logo musi być reprodukowane w ściśle określony sposób, a zasady jego użycia przedstawia właśnie księga znaku.
Księga znaku to dokument będący instrukcją obsługi logo, który powinien zostać stworzony wraz z projektem znaku graficznego firmy. Jego zadaniem jest określenie wszystkich zasad korzystania z logo firmy, sposobów jego reprodukcji, wariantów, dopuszczalnych modyfikacji oraz zmian, które nigdy nie powinny się pojawić podczas pracy z logo. Księga znaku poprawia spójność marki, gdyż porządkuje jej wizerunek na fundamentalnym poziomie logo. Korzystanie z księgi znaku pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, gdyż graficy i inni podwykonawcy od razu wiedzą, jak logo powinno być reprodukowane.
Księga znaku jako fundament budowania wizerunku marki
Księga znaku to narzędzie, które posiada fundamentalne znaczenie dla zachowania spójności wizerunku firmy i marki. Prawidłowo stworzona i kompletna zawiera odpowiedzi na wszystkie pytania osób, które będą w przyszłości korzystały z firmowego logo, w tym grafików, specjalistów marketingowych, drukarni, producentów materiałów reklamowych i wielu innych. Księga znaku w jasny i zrozumiały sposób przedstawia to, jak powinno wyglądać logo, określa jego dokładne parametry, kolorystykę, typografię oraz inne istotne kwestie związane z wykorzystaniem znaku firmowego w praktyce.
Firmowa księga znaku może zostać stworzona w dwóch wersjach. Jej podstawowy wariant zawiera wszystkie najistotniejsze kwestie związane z korzystaniem z logo i jest skierowany głównie do mniejszych firm. W jej treści powinny znaleźć się takie informacje, jak opis projektu logo, idee jego powstania i wyjaśnienie symboliki znaku firmowego. Podstawowa księga znaku powinna zawierać również proporcje logo, wytyczne dotyczące pola ochronnego, odmian kolorystycznych logo, określenie wymiarów minimalnych oraz przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia znaku firmowego. W wersji rozszerzonej księgi znaku pojawiają się natomiast dodatkowe informacje, których zakres zależy od ustaleń z osobą odpowiedzialną za jej wykonanie. Ten wariant polecany jest głównie dużym firmom, które prowadzą bardziej skomplikowane i rozbudowane działania marketingowe.