Księga znaku, czyli jak skutecznie uniknąć wizerunkowej wpadki?

Wizerunek pełni bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu każdej firmy. Od spójności jego poszczególnych elementów zależy, jak postrzegana jest firma oraz jak jest kojarzona jej działalność. Jednym z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej marki jest jej logo. Prawidłowe jego stosowanie w różnych sytuacjach zapewnia natomiast księga znaku będąca swoistą instrukcją obsługi logo. Dlaczego jej posiadanie jest tak istotne dla spójności wizerunkowej marki?

Czym jest i jaką rolę pełni księga znaku?

Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, że jego marka musi być zawsze spójna i klarowna. Dotyczy to nie tylko prowadzonych działań marketingowych i interakcji z klientami, ale także materiałów graficznych, które reprezentują firmę na zewnątrz. Najważniejszym elementem identyfikacji wizualnej firmy i marki jest jej logo – znak graficzny, który reprezentuje firmę oraz sprawia, że jedno spojrzenie od razu mówi odbiorcy, z kim ma do czynienia. Logo musi być reprodukowane w ściśle określony sposób, a zasady jego użycia przedstawia właśnie księga znaku.

Księga znaku to dokument będący instrukcją obsługi logo, który powinien zostać stworzony wraz z projektem znaku graficznego firmy. Jego zadaniem jest określenie wszystkich zasad korzystania z logo firmy, sposobów jego reprodukcji, wariantów, dopuszczalnych modyfikacji oraz zmian, które nigdy nie powinny się pojawić podczas pracy z logo. Księga znaku poprawia spójność marki, gdyż porządkuje jej wizerunek na fundamentalnym poziomie logo. Korzystanie z księgi znaku pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, gdyż graficy i inni podwykonawcy od razu wiedzą, jak logo powinno być reprodukowane.

Księga znaku, czyli jak skutecznie uniknąć wizerunkowej wpadki?

Księga znaku jako fundament budowania wizerunku marki

Księga znaku to narzędzie, które posiada fundamentalne znaczenie dla zachowania spójności wizerunku firmy i marki. Prawidłowo stworzona i kompletna zawiera odpowiedzi na wszystkie pytania osób, które będą w przyszłości korzystały z firmowego logo, w tym grafików, specjalistów marketingowych, drukarni, producentów materiałów reklamowych i wielu innych. Księga znaku w jasny i zrozumiały sposób przedstawia to, jak powinno wyglądać logo, określa jego dokładne parametry, kolorystykę, typografię oraz inne istotne kwestie związane z wykorzystaniem znaku firmowego w praktyce.

Firmowa księga znaku może zostać stworzona w dwóch wersjach. Jej podstawowy wariant zawiera wszystkie najistotniejsze kwestie związane z korzystaniem z logo i jest skierowany głównie do mniejszych firm. W jej treści powinny znaleźć się takie informacje, jak opis projektu logo, idee jego powstania i wyjaśnienie symboliki znaku firmowego. Podstawowa księga znaku powinna zawierać również proporcje logo, wytyczne dotyczące pola ochronnego, odmian kolorystycznych logo, określenie wymiarów minimalnych oraz przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia znaku firmowego. W wersji rozszerzonej księgi znaku pojawiają się natomiast dodatkowe informacje, których zakres zależy od ustaleń z osobą odpowiedzialną za jej wykonanie. Ten wariant polecany jest głównie dużym firmom, które prowadzą bardziej skomplikowane i rozbudowane działania marketingowe.